Gülliver'in Gezileri
Bu web sitesinde, kitaplarımızın sesli kitap ya da e-kitap formatında yayınlandığı dijital abonelik ya da satış platformlarına ulaşabileceğiniz linkler yer almaktadır. Linkler aracılığıyla yönlendirileceğiniz dijital platformlar Doğan Yayınları’na ait değildir. Her bir platform kendine ait ve her ülke için değişebilen satış, abonelik, ücretlendirme, yayın ve müşteri ilişkileri politikalarına sahiptir.
Basılı Kitap Satın Al- Kitap Hakkında
- Yazar Hakkında
- Değerlendirmeler (0)
Macera yaşamayı çok isteyen Gulliver, uzun bir deniz yolculuğuna çıkar. Bir deniz kazası sonucunda minik insanlarla dolu garip bir adaya düşer. Bu adadan ayrıldıktan sonra bu kez kendini devasa insanların yaşadığı başka bir ülkede bulur. Gulliver gezileri sırasında ne zaman bundan daha tuhafı olamaz diye düşünse daha da tuhaf olaylarla karşılaşır.
Jonathan Swift birçok farklı ülke ve toplum uydurarak 18. yüzyıl başındaki Avrupa hayat tarzına taşlama yoluyla ayna tutmuştur. Gulliver gezileri sırasında, küçük hesaplar peşinde şekillenen yönetim anlayışlarını, vahşice savaşları benimseyen toplumları eleştirmenin yanı sıra davranışları kontrol altında tutmak için yasalara gerek duymayan barışçıl toplumlar gibi örnekleri de ele alır. Gulliver’in gittiği her yerde önemli dersler almasını işleyen kitap, okuyucuları neyin doğru neyin yanlış olduğu hakkındaki varsayımlarını yeniden değerlendirmeye teşvik eder.
Lemuel Gulliver birçok tuhaf diyarı dolaşan bir gezgindir. Bir deniz kazası sonucu kendini Lilliput’ta bulur. Lilliput’lulara esir düşen Gulliver, Blefuscu’yla girdiği savaşta Lilliput’a yardım etmesi karşılığında salıverilir. Daha sonra devler ülkesi Brogdingnag’a gider. Orada ona bir çiftçinin kızı olan Glumdalclitch küçük bir kutu içinde bakar. Brobdingnag kralı Gulliver’in ülkesini duyunca insanların çok sevimsiz bir tür olduğuna karar verir. Gulliver daha sonraki maceralarında uçan bir adada yaşayan Laputa halkıyla ve Houyhnhnm adında asil bir at ırkıyla tanışır. Houyhnhm’ları tanıyınca Gulliver’in insanlara karşı duyguları değişir. Sonunda memleketine dönünce zamanının çoğunu atlarıyla geçirmeye başlar.
- Öğrencilerle ön kapak hakkında konuşun. Resimde ne olduğunu düşünüyorlar? Üzerinde düşünülecek bazı sorular çıkarın. Örneğin: Resimdeki insan neden bağlanmış? Bağlanan kişi mi büyük yoksa bağlayanlar mı çok küçük? Çocuklar ön kapaktan ne türden sorular çıkarabiliyorlar?
- Bölüm isimlerine bakın. Çocuklar öykü hakkında ne sonuçlar çıkarıyorlar?
Amaç
- Bir edebi tür olarak gezi nedir? Gezi türünü kavratın.
- 3. bölümün sonuna kadar kendi başlarına okumalarını söyleyin. Çocuklara, buraya kadar öyküden ne anladıklarını sorun. Gulliver ve Lilliput’lular hakkında ne düşünüyorlar?
- 4. - 5. ve 6. bölümleri çocuklarla birlikte okuyun. Yazarın olayları tersine çevirip Gulliver’i devler ülkesinde küçücük bir kişi pozisyonuna sokarak okuyucunun öyküyü farklı bir açıdan görmesini nasıl sağladığını tartışın.
- Çocuklara öyküdeki kişilerin duyguları ve tepkileriyle ilgili sözcükleri bulmalarını söyleyin; örneğin sayfa 24’teki “sevindi” sözcüğü…
- Betimleme nedir? Çocukları eşanlamlılar sözlüğü kullanarak kitaptan betimleyici sözcükler bulmaya teşvik edin.
- Çocuklara kitabı sonuna kadar okumalarını söyleyin. Onlara, Gulliver’in karşılaştığı kişiler onun hakkında neler hissediyor, sorusunu sorun.
- Hikâyede bulunan temalar nelerdir? Öğrencilerin hikâyede buldukları temaları tartışın.
- Çocuklar önemli noktaları ayırt edebiliyorlar mı? Yazarın İngiltere’de var olan sistemlerle nasıl dalga geçmeye çalıştığını anlıyorlar mı? Yazarın savaş hakkındaki görüşleriyle ilgili çıkarımlarda bulunabiliyorlar mı? Çocuklara bu kitabın neden çok etkili olmuş olabileceğini sorun.
Yaratıcı Drama
- Gulliver’in Lilliput’ta kalıp mahkemeye çıkmaya karar verdiğini hayal edin. Çocuklara farklı roller üstlenerek Gulliver’in davasını canlandırmalarını söyleyin. Bakış açılarını açık bir şekilde, dinleyicileri düşünerek belirtmenin önemini vurgulayın.
Konuşma
- Öğrencileri davayı karara bağlamak için ihtiyaç duydukları bilgileri almak amacıyla uygun soruları sormaya teşvik edin.
Yazma
- 42, 43, 44. sayfaları yeniden okuyun. Farklı icatları çocuklarla tartışın.
- Çocukları bir eşle birlikte çalışarak hiçbir şekilde işe yaramayacak çılgın icat fikirleri üzerinde tartışmaya davet edin.
- Çılgın icatlar hakkında bir paragraflık bir giriş ve bir de sonuç bölümü olan bir açıklama yazmalarını isteyin.
Coğrafya
- Gulliver’in dünyayı gezerken gittiği yerlerin bir haritasını çıkarmalarını isteyin.
Tasarım ve Teknoloji
- Gulliver için ayakkabı kutusundan bir ev yapın.
Tarih
- 18. yüzyıl İngiltere’si konulu bir sınıf projesi yapın. Farklı gruplar devlet yönetimi, yasalar, giysiler, aile hayatı vb. gibi konuları işleyebilir.
Erdemler - Birey ve Toplum – İletişim – Zaman ve Mekân
Kim Olduğumuz – Bulunduğumuz Yer ve Zaman – Kendimizi Düzenleme Biçimimiz
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1