Gizli Bahçe
- Kitap Hakkında
- Yazar Hakkında
- Değerlendirmeler (0)
Hiç tanımadığı amcasının İngiltere’deki malikânesine yerleşmek zorunda kalan Mary’yi yeni bir hayat bekliyor. Küçük kız, amcasının kasvetli evinde yalnız geçen günlerini doldurmak için heyecan dolu keşiflere çıkacak.
Mary yeni evin karanlık koridorlarının sırrını çözebilecek mi? Civarda insanların hakkında konuşmaktan çekindiği ve girmelerinin yasak olduğu gizli bir bahçe olduğu doğru mu?
Mary’nin maceralarını merakla okuyacak, adaletin, dostluğun ve empati kurmanın önemini kavrayacaksınız.
Gizli Bahçe adlı kitapta anlatılan öykü, on dokuzuncu yüzyılın sonu ile yirminci yüzyılın başına denk gelen bir tarihte, İngiltere’nin Kuzey Yorkshire kırsalında geçer. O dönemde Hindistan hâlâ Britanya İmparatorluğu’nun bir parçasıdır. Öte yandan bu tarihler pek çok ailenin genişlediği ve insanların uzak akrabalarını aileye dâhil ettiği bir dönemdir. Kitapta romanın kahramanlarından Collin Craven olumlu düşünerek iyileşmeye başlar. Yazar Frances H. Burnett en büyük oğlu veremden hayatını kaybettikten sonra olumlu düşüncenin iyileşmeye yardımcı olduğu inancını geliştirmiştir.
Kitabın ana kahramanı Mary Lennox, ebeveynleri Hindistan’da kolera salgınından hayatını kaybedince, İngiltere’ye amcasıyla birlikte yaşamaya gönderilir. Mary’nin gittiği Misselthwaite Malikânesi çok odalı ve gölgelerinde sırların gizlendiği bir yerdir. Mary bahçede bahçıvan Ben ve bir askerle tanışır. Asker, Mary’nin oradaki ilk arkadaşı olur ve ona gizli bir bahçenin anahtarını bulmasında yardım eder. Mary gizli bahçeden çok etkilenir ve tüm günlerini bahçeyle ilgilenmeye ayırır. Bir gün, malikânenin bir odasında kuzeni Colin Craven’la tanışır. Colin hasta bir çocuktur; yürüyemediği ve bitkinlikten ayakta duramadığı için odasından çıkamaz haldedir. Mary onunla arkadaş olduktan sonra Colin’i dışarı çıkmaya ikna eder ve tekerlekli sandalyesine oturtarak gizli bahçeyi ziyaret etmeye götürür. Kalbinde sevgi ve umut yeşeren Colin iyileşmeye başlar.
- Öğrencilere daha önce bu hikâyeyi duyup duymadıklarını sorun. Bu hikâye hakkında neler biliyorlar? Hikâyeyi daha önce duymamışlarsa kitabın kapak resmine bakarak konusunun ne olduğu hakkında bir tahmin yürütmelerini isteyin.
- Kitabın adındaki kelimelere odaklanın ve öğrencilere sorun: Bir bahçe neden gizli tutulur? Bir bahçenin gizli olmasının nedenleri neler olabilir?
Amaç
- Roman nedir?
- Öğrencilere roman türünü kavratın. Romanın tür olarak yazılış amacını ve hayatımızdaki işlevini tartışın.
- Öğrencilerden Gizli Bahçe’de yer alan kişi, zaman, mekân ve olayları belirlemelerini isteyin.
- Öğrencilerden okudukları metinde yer alan doğa ve bahçecilikle ilgili sözcükleri yazmalarını isteyin.
- Betimleme nedir?
• Hikâyede bulunan temalar nelerdir? Öğrencilerin hikâyede buldukları temaları tartışın.
Konuşma
- Öğrencilere kitabın ikinci bölümünü yeniden okutun. Onlardan kendilerini Mary’nin yerine koymalarını ve Gizli Bahçe’den haberdar olduklarında neler hissedeceklerini anlatmalarını isteyin.
Yazma
- Kitabın bahçeyi tasvir eden bölümünü yeniden okuyun. Öğrencilerin kullanılan kelimelere, dile ve betimleme tekniğine dikkat etmesini sağlayın. Onlardan “gizli bir bahçe” betimlemelerini isteyin.
- Öğrencilerden onlara ilham veren bir bahçe hakkında kısa bir betimleme ya da şiir yazmalarını isteyin.
Yaratıcı Drama
- Öğrencilerden Bay Craven bahçeye girmek üzereyken gizli bahçede bulunan ana karakterleri canlandırmalarını isteyin. Onları, karakterlerin yüz ifadelerini dikkatle hayal etmeye yönlendirin. Her karakterin nasıl hissettiğini ve niçin böyle hissettiklerini açıklamalarını isteyin.
Sanat / Resim
- Öğrencilerden bitkileri gözlemleyip çizimler yapmalarını isteyin.
- Öğrencilerden, bahçenin hayallerinde nasıl canlandığını resmetmelerini isteyin. Ardından üçüncü bölümden beşinci bölümün sonuna dek metni okumalarını isteyin. Çizdikleri bahçeyi, okuduklarına göre uyarlamalarını isteyin. Hikâyeyi okumadan önce çizdikleri ile okuduktan sonra çizdikleri bahçe arasındaki farklar üzerine konuşun.
Bilim / Fen Bilgisi
- Öğrencilerle bitkilerin yaygın yaşam döngülerini tartışın.
- Öğrencilerden bilinen bitkilerin yaşam döngüleri ve bulundukları doğal ortam arasında bağlantılar kurmalarını isteyin.
Bilişim ve İletişim Teknolojileri
- Sergilemek üzere bir bahçenin fotoğraflarını çekerek dijital bir galeri oluşturun. Yılın farklı dönemlerinde çekilmiş fotoğrafları art arda sıralayarak bir bahçenin gelişim sürecini takip edebilirsiniz.
Doğa ve Evren - Birey ve Toplum – Kişisel Gelişim
Kim Olduğumuz – Bulunduğumuz Yer ve Zaman – Kendimizi İfade Etme Yollarımız
- 5
- 4
- 3
- 2
- 1